lørdag 28. august 2010

Forskjeller mellom å oppdra gutter og jenter - del I

Det er én vesentlig kjønnsforskjell som kan bidra til å trekke ned fars følelse av foreldre-fortreffelighet.


Behandler jeg dere forskjellig?
Det har jo vært mye snakk i det siste om kjønnsforskjeller, om de er medfødte eller konstruerte; om de er konsolidert av Harald Eia eller ikke...!

Her hos oss har vi forsøkt å komme unna de verste blått vs rosa-stereotypiene, men jeg deler inntrykket som har vært i media om at lekemarkedet blir stadig mer kjønnsdelt.

Så hvilken rolle har vi foreldre i dette? Trosser vi "markedskreftene"? Vel, det er jo ikke så lett ikke å kjøpe rosa og blått når det ofte er det det går i i butikkhyllene - selv om det jo ikke gjelder alltid. Sofie har med hensikt også fått biler å leke med. Andre har sagt at man leker forskjellig med gutter og jenter. Jeg vet ikke om jeg leker så veldig annerledes med deg enn med Sofie...kanskje blir det mer forskjellig etterhvert?

Men en ting er sikkert, det er en vesentlig forskjell mellom å oppdra gutte- og jentebarn. En forskjell som kan bety mye for fars suksessopplevelse. En forskjell som kan slå beina under en fornøyd far som igjennom en hel dag har fått deg til å spise, sove og smile helt etter skjema. Som har deg veldressert nok til å sove tvers igjennom en deilig cappuccino og sidevis med bok - (selv om "kaffebaren" var på det usedvanlig usjarmerende Brynsenteret). En far som er klar til å ta plass rundt middagsbordet. Som har tatt deg med på nok en biltur idag, denne gang til skoleporten for å hente mor i øsende regnvær. En far som plutselig oppdager ved middagsbordet at - men i all verden - poden er jo kliss våt! På buksa og bodyen i mistenkelig radius rundt forplantningsredskapene. Det er nemlig en ting far idag har oversett, noe som er vesentlig forskjellig mellom å ha gutte- og jentebarn.

På gutter må man nemlig dessuten passe på at snabelen kommer innenfor strikken i bleia...!

3 kommentarer:

  1. Jeg har hørt mange forståsegpåere uttale seg skråsikkert om dette temaet. Det er da jeg alltid lurer på: har de som uttaler seg barn selv, eller har de både gutter og jenter?
    Min erfaring er at gutter og jenter oppfører seg og leker forskjellig, og det kommer , slik jeg ser det, ikke av påvirkning- det ligger i genene, det er jeg helt sikker på.
    Mitt beste eksempel er Kristian som stort sett bare hadde søstrenes leker å leke med. Men det han gjorde med dukkene var å rive dem fra hverandre i så mange deler som mulig. Fant han en bil visste han med en gang hvordan den skulle brukes og hvordan den skulle lyde.

    SvarSlett
  2. Sånn som Jorunn/mormor husker det, har vi det også ;)
    Maikens leker er som jenteleker flest; Små, rosa, glitrende, hårete, vrinskende, putlete og dillete. De er forholdsvis spennende. Men det er mest fordi de er små nok til å stappe langt nedi halsen... *himle*
    Men!! Det er biler som er best. Biler/lastebiler/traktorer/motorsykler/gressklippere/whatever-bare-det-har-motor og klosser. Duplo, MegaBlocks eller Gode Gammeldagse Treklosser. De kan man bygge med og rive ned igjen. Det er stor stas. Og biler/etc sier "DRRRRRR" med tydelig rulle-R (til Bergenser'ns fortvilelse og mors fornøyelse) :D
    Her i huset har altså barna selv fått lov til å velge hva de vil leke med, og de har valgt hvert sitt... ;)

    Og jeg må bare si at jeg virkelig storkoser meg når jeg leser om deres dager, altså! Småen er jo så skjønn - og det er frøkna også (selv når hun prøver å klø seg i nakken via nesa?)

    Kjempekjekt å følge en pappa i permisjon også - ikke bare alle mamma'ne. (Selv om mammaer i permisjon også er gøyale å lese om, da...)

    Kos deg videre i permisjonen! :D
    De ukene er jo temmelig få, så det er herlig at du lar dem gå i minneboka :) Heldige tassen!

    SvarSlett